Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj slovní zásoby u žáků 1. stupně ZŠ
Čekalová, Anna ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj slovní zásoby žáků a současný didaktický pohled na to, jak přispět k dosažení co nejvyšší úrovně slovní zásoby u žáků. Teoretická část se zabývá zejména odborným pohledem na problematiku osvojování řeči dítětem a specifiky rozvoje řeči a slovní zásoby v jednotlivých věkových obdobích před nástupem do školy a ve školním věku. Výsledky výzkumů zabývajících se rychlostí osvojování slovní zásoby u dětí jsou v teoretické části rovněž prezentovány. Také je věnován prostor nauce o slovní zásobě. V praktické části diplomové práce byl proveden výzkum zaměřený na zjištění úrovně slovní zásoby žáků 5. ročníku pomocí indexu TTR. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. První se zabývala tím, zda se bohatost slovníku žáků zlepší po tom, co žáci absolvují textová cvičení a didaktické hry zaměřené na procvičení slovní zásoby. Druhá výzkumná otázka se zaměřovala na rozdíly mezi dívkami a chlapci v rozmanitosti slovní zásoby. Výsledky byly porovnány s dosavadními výzkumy. Závěry výzkumu poukazují na důležitost dlouhodobého a pravidelného obohacování slovní zásoby a zdůrazňují roli učitele při podpoře aktivního používání slov a komunikace ve vyučovacím procesu. Hlavním zjištěním, které odpovídá výsledkům dosavadních výzkumů, je, že mezi žáky existují výrazné...
Hudební program pro děti předškolního věku s atypickým vývojem řeči
Waloschková, Anna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Daněk, Alois (oponent)
Diplomová práce s názvem Hudební program pro děti předškolního věku s atypickým vývojem řeči se především zabývá vývojem řeči u dětí s různými druhy sociokulturního znevýhodnění. Teoretická část tematizuje dopady odlišného mateřského jazyka, bilingvismu a jiných sociokulturních znevýhodnění na vývoj řeči u dětí předškolního věku. Zabývá se hudební výchovou a jejím integrativním charakterem, zejména ve vztahu k pohybové, dramatické, ale také výtvarné výchově. Nalézáno je také spojení mezi hudební výchovou a různými druhy učení, ale také vztah hudební výchovy k rozvoji různých typů inteligence, jak je vymezil Gardner. Teoretická část dále představuje možnosti využití hudebních činností jako nástroje podpory a péče o rozvoj řeči dítěte se zaměřením na vyrovnávání možných deficitů zejména v lexikálně-sémantické a pragmatické rovině jazyka. V neposlední řadě charakterizuje některé historické i současné, české i světové programy, které využívají hudební výchovu jako nástroj při osobnostním a sociálním rozvoji dětí. Praktická část spočívá v navržení dlouhodobého a zacíleného programu, který je sestaven z běžných i specifických hudebních činností. Program reaguje na aktuální legislativní požadavky a je organizován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Cílem praktické části...
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Psychomotorický a řečový vývoj tělesně postižených
Dvořáková, Markéta ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Psychomotorický a řečový vývoj tělesně postižených AUTOR: Markéta Dvořáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. ABSTRAKT: Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou dětské mozkové obrny a odchylkami psychomotorického a řečového vývoje s tímto onemocněním spojenými. V teoretické části nejprve popíši psychomotorický a řečový vývoj intaktních dětí v období od věku novorozeneckého do školního věku, v její druhé části se věnuji psychomotorickým odchylkám a konkrétním řečovým poruchám v rámci forem dětské mozkové obrny dětí téhož věku. V praktické části jsem se zaměřila na průzkum možného vlivu postižení na přijetí do školského zařízení, zda symptomatické řečové poruchy při DMO ovlivňují školní výkon a zjištění názoru rodičů na budoucí pracovní uplatnění svých dětí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dětská mozková obrna, psychomotorický vývoj, řečový vývoj
Efektivita logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. tříd ZŠ
Zemanová, Lucie ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Anotace: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti a efektivitou logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. třídy ZŠ. Shrnuje poznatky především ze speciální pedagogiky a logopedie. V teoretické části jsou popsány základní pojmy jako NKS, řečový vývoj, předškolní věk a logopedická intervence. Vysvětluje teoretické souvislosti, srovnává různé přístupy a odlišnosti v terminologii a uvádí do problematiky. Část praktická seznamuje s průběhem a výsledky výzkumného šetření.
Jazykový vývoj dětí z vícejazyčného prostředí
Flossová, Eva ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce je speciálně-pedagogického charakteru a zaměřuje se na jazykový vývoj dětí pocházejících z vícejazyčného prostředí. Důvodem tohoto zaměření je jejich zvyšující se počet. Zároveň však stále existuje relativně málo publikací na toto téma v České republice, neboť větší důraz je kladen na bilingvismus. V teoretické části je snaha obsáhnout komplexnost jazykového vývoje a následně se zaměření přesouvá k pojmům vícejazyčnost a bilingvismus. V praktické části se nachází kvalitativní výzkumné šetření založené na třech případových studiích dětí z vícejazyčného prostředí. V jednotlivých studiích je detailně popsán jejich jazykový vývoj, včetně případného prolínání jazykových kódů a možných komunikačních obtíží. Dále je zde snaha zjistit, který z jazyků u dětí převáží jako relaxovaný. K získání dat bylo použito zejména rozhovorů, které byly vedeny s rodiči dětí a také jejich třídními učiteli.
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Informovanost rodin o způsobech logopedické prevence
Hroudová, Monika ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
NÁZEV: Informovanost rodin o způsobech logopedické prevence AUTOR: Monika Hroudová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lucie Durdilová ANOTACE: Teoretická část bakalářské práce si klade za cíl za pomoci současné literatury, dosavadních poznatků a výzkumů vymezit základní pojmy související s logopedickou prevencí, popsat řečový vývoj dítěte, charakterizovat nejčastější formy narušené komunikační schopnosti objevující se u dětí předškolního věku a informovat o způsobech logopedické prevence, zejména primární (jakými způsoby mohou sami rodiče předcházet výskytu řečové vady u svých dětí již od nejútlejšího věku). Kvantitativním způsobem výzkumu, konkrétně formou dotazníku, bude zjišťována informovanost rodičů o možnostech prevence řečových vad, povědomí o řečovém vývoji dětí a spokojenost s dostupností a kvalitou materiálů na toto téma. Průzkum se bude zaměřovat výhradně na rodiče předškolních dětí ve věku 3 - 4 roky.
Efektivita logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. tříd ZŠ
Zemanová, Lucie ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Anotace: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti a efektivitou logopedické intervence u dětí před nástupem do 1. třídy ZŠ. Shrnuje poznatky především ze speciální pedagogiky a logopedie. V teoretické části jsou popsány základní pojmy jako NKS, řečový vývoj, předškolní věk a logopedická intervence. Vysvětluje teoretické souvislosti, srovnává různé přístupy a odlišnosti v terminologii a uvádí do problematiky. Část praktická seznamuje s průběhem a výsledky výzkumného šetření.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.